Noindex bruges til at kontrollere, hvilke dele af dit website søgemaskiner/Google skal indeksere. Ved at anvende et Noindex-tag, kan du forhindre specifikke sider i at blive vist i søgeresultatet på Google, hvilket kan være nyttigt for ikke-offentligt indhold, søgefunktions-urlér eller kampagnesider til f.eks. Google Ads.
Hvordan tjekker jeg noindex?
Ligesom som med canonical tags, kan dette gøres ved at inspicere siden kildekode. SEO og Noindex går hånd i hånd, da korrekt brug af Noindex-tags kan forbedre dit websites overordnede SEO ved at sikre, at kun kvalitetsindhold bliver indekseret og derfor kun det vigtige Google “koncentrere sig om”.
Noindex vs canonical tag
canonical tag vs Noindex: Selvom begge tags hjælper med at styre, hvordan dit indhold opfattes af søgemaskiner, tjener de forskellige formål. Canonical tags løser duplikeret indhold, mens Noindex-tags helt fjerner sider fra søgemaskinens indeks. Dog ser man typisk på /page2 kategorisider eller produktvarinater med samme indhold, at et canonical tag kan gøre arbejdet for en.
Læs mere om hvordan jeg kan rådgive dig med din hjemmesides tekniske SEO.