Optimering: Lokal SEO

Hvad er lokal SEO og hvorfor er det vigtigt?

I en digital verden, hvor konkurrencen om folks opmærksomhed er voldsom og hvor du ikke har andet end et split-sekund til at fange er potentiel kundes opmærksomhed, er lokal søgemaskineoptimering (SEO) blevet en uundværlig strategi for virksomheder, der ønsker at skille sig ud lokalt. Lokal SEO handler om at forbedre en virksomheds online synlighed, så den bliver mere synlig i lokale søgeresultater på Google. Dette er særligt vigtigt for små og mellemstore virksomheder, der opererer på lokale markeder.

Når folk søger efter produkter eller tjenester, tilføjer mange automatisk en lokation til deres søgning for at finde nærliggende muligheder. Google har også tilpasset sig denne brugeradfærd ved at prioritere lokale virksomheder i sine søgeresultater baseret på brugerens placering, her især det at fremhæve Google My Business (virksomhedsprofiler på Google) i søgeresultaterne. Derfor er lokal SEO ikke bare vigtig; det er afgørende for enhver virksomhed, der ønsker at tiltrække lokale kunder.

Tips til optimering af lokal SEO

Du kan som virksomhed optimere mod lokale søgninger på forskellige måder. For at maksimere din synlighed i lokale søgninger og tiltrække flere kunder, er her nogle effektive optimeringstips:

Optimer din Google My Business (GMB) profil

  1. Korrekt og fyldestgørende information på din GMB profil: Sørg for, at din virksomhedsnavn, adresse, virksomhedsbeskrivelse og telefonnummer er udfyldt og korrekte overalt på nettet.
  2. Kategorier: Vælg relevante kategorier for din virksomhed – det hjælper Google med at finde ud af hvad din virksomheder laver.
  3. Åbningstider: Hold dine åbningstider opdaterede, inklusiv særlige åbningstider for helligdage.
  4. Billeder: Upload høj-kvalitets billeder af din virksomhed, produkter, og tjenester.
  5. Anmeldelser: Opfordr tilfredse kunder til at lave anmeldelser og svar altid kunderne tilbage igen på deres anmeldelser.

Optimer din hjemmeside for lokal SEO

  1. Dediker sider til lokale søgninger/søgeord. Eller…
  2. Implemter lokale søgeord (f.eks. håndværker Randers) i dine title tag, meta beskrivelser, h-tags og indhold generelt.
  3. Mobilvenlighed: Sørg for, at dit website er mobilvenligt, da mange lokale søgninger foretages på mobilen.

Læs mere om hvordan jeg kan hjælpe dig med din onpage SEO.

Lokal linkbuilding strategi

  1. Byg lokale backlinks: Etabler forbindelser med andre lokale virksomheder og websites for at få kvalitets backlinks. F.eks. Sponsorater og lokale events/arrangementer. Deltag i eller sponsorér lokale begivenheder for at få omtale og backlinks fra eventens website. Læs her om hvordan jeg kan hjælpe dig med din linkbuilding.

Schema markup og struktureret data

  1. Opsæt Schema/strukturerede data markup: Schema markup giver f.eks. Google oplysninger om din virksomhed som også kan øge dine chancer for at blive vist i Google.

Hvad er SEO tekster?

SEO guides

Hvad er SEO tekster? SEO tekster er en integreret del af moderne …

Read moreHvad er SEO tekster?

Hvad er linkbuilding?

SEO guides

Linkbuilding handler om at få links fra andre websites til dit eget. …

Read moreHvad er linkbuilding?

Hvad er struktureret data?

SEO guides

Struktureret data er en lidt mere avanceret SEO-teknik end jeg før har …

Read moreHvad er struktureret data?

sjov og personlig SEO sparring efter dine behov

Som din SEO sparringspartner, kollega eller medarbejder, får du min ekspertise efter dine behov.

  • Teknisk SEO
  • Linkbuilding
  • Tekst- og onpage SEO